Важливі новини
НВК » Методична робота » Мандрівка у творчість Марійки Підгірянки

Мандрівка у творчість Марійки Підгірянки

Тема.      Мандрівка у творчість Марійки Підгірянки

 

Мета: формування ключових компетентностей:

вміння вчитисясамоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії; загальнокультурноїдотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту, вникати в суть прочитаного;

               соціальної – здатність працювати в групі, в парі, з усіма в колективі; громадянськоївідповідальність за свої вчинки, формувати оцінні судження;

               формування предметних компетентностей: розширювати знання про творчість Марійки Підгірянки, активізувати читацьку пильність, розвивати уміння визначати головну думку твору; вдосконалювати навички читання; прищеплювати моральні якості: справедливість, добро, гостинність; виховувати любов до природи, спостережливість.

Обладнання: виставка книг, портрет поетеси, мультимедійний проектор,                        ілюстрації, роздатковий матеріал.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Форми роботи: групова, фронтальна, колективна, парна.

Очікувані результати: -  розповідає епізоди з життя і діяльності Марійки Підгірянки;

—  пояснює,що М.Підгірянка є автором низки творів, книжок;

—  оволодіває продуктивними способами читання мовчки;

—  вміє знаходити яскраві образні слова, вирази; пояснити їх роль;

—  вибирає та застосовує під час читання мовленнєві засоби  виразності;

-  вміє знаходити в тексті слова, що характеризують певні події;

—  самостійно складає вірш за поданою римою.

 

План уроку

І. Організація класу.

Сьогодні до нас на урок завітали гості. Тож давайте привітаємо їх.

Добрий день!

У добрий час, радо ми вітаєм вас.

Здоров’я, щастя, радості бажаємо.

Урок читання розпочинаємо.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.Мовна розминка

1. Гра «Прочитай вірш з пропущеними голосними».

(Слайд 1)

Ск .жи  м.н.,  м.т., д.  с .нц. йд. сп.т.?

З.  в.с.к. г.р.,   в з.л.т.    к.м.р.

А н.  щ., .к   вст.н., т.  н.йп.рш.  гл.н.?

Н.   д.т.й,  с.рд.ньк., ч.  вст..ть  р.н.ньк. («Розмова про сонце» М.Підгірянка)

 

2. Контроль техніки читання.

Учні отримують картки з надрукованим текстом, який вони повинні прочитати за 30 с.

Моя мама

Снилось мені ясне сонце, що в хаті світило,-

А то лиш моя мама дивилася мило.

Приснився мені легкий вітрик, що пестив колосся, —

А то мені моя мама гладила волосся.

Снилась мені ягідонька, як мед солоденька, —

А то мене цілувала мама дорогенька.

Снилось мені, що на крилах  я вгору несуся, —

А то мене із постелі піднесла матуся.

Снились мені ангелики,що в рай мене несли,-

А то мене мами ручки до серця принесли. (Марійка Підгірянка)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку. (Слайд 2)

—   Наш сьогоднішній урок буде проходити у вигляді мандрівки у творчість Марійки Підгірянки.  Познайомтеся з маршрутним листом: (Слайд 3)

  1.  Біографічний шлях.
  2.  Майдан Поетичний
  3.  Парк Безкінечних казок.
  4.  Провулок Загадковий.
  5.  Вулиця Творча

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1.Ознайомлення з творчістю Марійки Підгірянки.

1.) Біографічні відомості.

(Клас поділений на групи. Від 1групи виступають учні).

 

1 учень. 29 березня 1881 року сім’я лісничого Омеляна Ленерта, яка проживала в селі Білі Ослави на Івано-Франківщині, раділа народженню первістки – її назвали Марією. Зростала дівчинка на Гуцульщині, оповитій таїною легенд, запам’ятовувала мамині пісні та казки, коломийки та приказки, які чула від земляків.

 

2 учень. Бідному Ленерту не під силу було дати вищу освіту всім своїм дітям (а їх було шестеро) – її здобув лише син. Марійка ж закінчила двокласну школу. Однак допитливу і розумну дівчинку це не влаштовувало і вона зайнялася самоосвітою. У 15 років Марійка в Коломиї склала екстерном іспит за восьмикласну жіночу школу, а через 4 роки – у Львові за жіночу вчительську семінарію.

Її мрія здійснилася, вона стала вчителькою. І залишалася нею понад 40 років. Вона розказувала учням цікаві казки, співала разом з ними щедрівки, колядки, пісні, а діти душею горнулися до своєї вчительки.

 

3 учень. Свої перші вірші Марійка почала писати, коли їй було 13 років. Тоді й обрала собі літературний псевдонім – Марійка Підгірянка. Її сестри знайшли ті вірші, написані на окремих клаптиках паперу, і склали першу збірку.

На схилі літ Марійка Підгірянка багато писала для внуків: лічилки, загадки, вірші-задачки, казки, а підписувалася «бабця Клапця».

 

4 учень. Вчила Марія Омелянівна не лише дітей, а й їхніх матерів: як готувати смачні страви, правильно доглядати немовлят, вести домашнє господарство.

Марія Омелянівна володіла багатьма мовами: українською,російською, польською, чеською; читала грецькою, латинською та італійською.

Померла Марійка Підгірянка 18 травня 1963року. Похована у Львові на Личаківському кладовищі.

 

2.) Читання статті «Марійка Підгірянка»  (Учні 1 групи готують запитання за змістом статті)

3.) Вибіркове читання за запитаннями учнів 1 групи.

4.) Доповнення вчителя.

Тернистим був шлях Марії Омелянівни Домбровської, цієї подвижниці народної освіти і невтомної громадської діячки у колишній Галичині. Скільки роботи перероблено нею, скільки сили та енергії віддано дітям, для яких вона була щирим другом і порадницею, а її вірші вони могли зустріти у читальних у букварях. Щирі мелодійні вірші Марійки Підгорянки допомагали дітям запам’ятати букви, засвоїти арифметичні дії, пояснювати різноманітні явища природи.Літературний псевдонім Марійка Підгірянка – в знак любові та пошани дорідного прикарпатського краю. (Слайд 4)

2. Майдан Поетичний. Опрацювання вірша «Що я люблю»

1.) Читання вірша вчителем(звучить музика).

— Заплющіть очі. Спробуйте уявити те, що почуєте.

— Які картини виникли у вашій уяві?

Мандрівка у творчість - фото11

2) Підготовка до сприймання нового матеріалу.

— У кожного є свої погляди, у кожного — свої уподобання, але в них є спільне в одному, зокрема в тому, про що пише поетеса. Мабуть, немає такої людини, яка б не любила матусю, батька та красу рідного краю.

Давайте зараз пофантазуємо й спробуємо намалювати картину природи

рідного краю. Тож уявимо, що ми знаходимося у веселому гайочку, де ніж-

но вітерець гойдає дерева й нашіптує їм ніжні слова. Давайте спробуємо

їх швидко прочитати.(Слайд 5)

 

ценсо

ліхб

окдса

силі

лямзе

кошла

тумася

котьба

тихана

бокгар

 

3.) Читання вірша учнями.

— Прочитайте вірш так, ніби це ви говорите про свої почуття.

4.) Аналіз змісту вірша.

— Кого любить дитина?

— Що найбільше їй запам’яталось?

— За що вона любить лан, садок і горбок?

— А які ваші улюблені місця?

__ Яка головна думка вірша?

 

 


Мандрівка у творчість - фото 2

 

5.) Гра «Прочитай початок»

6.) «Переплутались рядки — їх швидко віднови!» (слайд 6)

І лан, що родить для мене хліб,

Люблю в криниці блакитну глиб,

Горбок, де білі вівці пасу,

Садок, з якого грушку несу.

7.) Конкурс на кращого читця вірша.

3. Парк Безкінечних казок.

1.)Повторення казок, вивчених у 1-2 класах. («Безконечна казочка»)

2.)Вправа на миттєве сприймання слів. (Слайд 7)

3.)Робота над казкою «Лисиччина вигадка»

а) Читання казки мовчки.

— Хто дійові особи казки?

 

Фізкультхвилинка

Все у лиски вже в порядку, вийшла лиска на зарядку.

Вгору добре потяглася, на носочки піднялася.

Лапки вгору, лапки вниз й роззиралася геть скрізь.

І на місці поскакала, присідала і вставала.

Головою покрутила, вітрячка вона зробила.

Потім лапки опустила і взялась собі до діла.

 

б) «Доведи рядками тексту, що …» (Слайд 8)

—         події відбуваються взимку;

—         Лисичка була дуже голодною;

—         Лисичка хотіла обдурити Зайчика;

—         Вовк повірив Лисичці;

—         Зайчик всім розповів про свою пригоду.

в) характеристика героїв казки.

 

Мандрівка у творчість - DSC_0619

 

4.)Гра «Так чи ні»

«Аж бачить – он зайчик біжить серед лісу…» (ні)

« — Знайшла я під снігом добра чимало: курочку, качечку, м’ясо і сало!» (ні

«А зайчик і справді не забарився, як вчув про капусту, то звеселився» (так)

«Аж тут десь узявся страшний вовчисько.» (ні)

« — Того не бувало, щоб хитра лисичка роздавала сало» (ні)

« Втікає щосили до свого роду, щоб всім розказати страшну пригоду»(так)

5.)Робота в групах.

1-3 гр. – «Задай запитання герою»

4 гр. – Казка навпаки. Зроби казку «доброю».

4.Провулок Загадковий. (Слайд 9)

Чистенькі віконця сміються до сонця.

Діточки довкола. Наша люба…(школа)

 

Дві сестрички, дві близнючки, скорі на бігу.

Хто їх має, той сідає –їде по снігу. (сани)

 

Я тебе навчаю та ще й забавляю. (книга)

 

Мандрівка у творчість - фото 4

 

V.Творче застосування знань.

 Вулиця Творча

Робота в групах. За поданими римами, скласти вірш.

1гр. … прокинулось,                    2гр.    … ялинка

… всміхнулось,                               … стоїть.

… світло,                                          … сніжинка

… тепло.                                           … блищить.

3гр.  Доповнити рядки римами.            4 гр.

Тихо, тихо сніг …,                     Одяглися люди в …,

Білий і ….                                   Натопили тепло груби.

Ми у двір скоріш …                  Білки граються в …,

Візьмемо ….                               Миші – в норах у ….

VІ. Підсумок уроку.

1. Рефлексія.

— З творчістю якої поетеси ознайомили на уроці?

Продовжіть речення:

— Сьогодні я дізнався про …

— Чому вона вибрала собі такий псевдонім?

— Які за жанром твори вона писала?

2. Тест

                     Марійка Підгірянка

1. Народилась Марійка Підгірянка:

а) на Львівщині;   б) на Івано-Франківщині;     в) на Донеччині.

2. Марійка Підгірянка – це:

а) псевдонім;   б) справжнє ім’я.

3. Поетеса почала писати вірші в :

а) 5 років;   б)13 років;   в) 40 років.

 

4. Марійка Підгірянка працювала:

а) лікарем;   б) не працювала;    в) вчителем.

5. Марійка Підгірянка не писала:

а) віршів;   б) загадок;   в) оповідань.

6. У вірші «Що я люблю» розповідається про:

а) школярів;   б) рідну землю;   в) про звірят.

7. Головними героями казки «Лисиччина пригода» є:

а) лисичка, зайчик;   б) лисичка, зайчик, вовк;

в) лисичка, вовк.

3. Ознайомлення з виставкою  книг Марійки Підгірянки (слайд 10)

3. — Сьогодні ми всі відкрили для себе багатогранний талант Марії Підгірянки. Талант мудрого, доброго слова, який народжує у наших серцях велику любов, повагу до всього прекрасного. Бо тільки добро, любов, повага

мають передаватися із покоління в покоління і стають найдорожчим скарбом всього народу. (Слайд 11)

Бо любов до свого краю

Я у віршах оспіваю.

І тонесеньким пером

Опишу і намалюю,

Все, що серденьком я чую.

 

VІІ. Домашнє завдання.

С.28-29, вивчити вірш; читати казку в особах (на вибір);

підібрати вірші Марійки Підгірянки про пори року, місяці. (1група)

Вчитель НВК «Рава-Руська школа – гімназія»  — Добош Леся Михайлівна

Оставить комментарий

Ваш электронный адрес не будет опубликован. Required fields are marked *

*

Можно использовать следующие HTML-теги и атрибуты: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>